måndag 22 oktober 2012

UTELISTAN vecka 43


1. Smörgåstårta

Vad ska man säga? Jag gör likt Jesus och drar en liknelse.
Love blir bjuden på kalas. Hen älskar tårta och ser verkligen fram emot att äta tårta på kalaset, som det utlovats. Utan tårta ingen Love skulle en kunna säga. När tårtan plockas fram på kalaset så har någon täckt hela tårtan med grönsaker och insekter från havet (kräftdjur). Den luktar unket och surt för någon har användt fisk som fyllning, en utrotningshotad till och med (tonfisk). Love kräks av blotta tanken av att stoppa denna skapelse i munnen och på flykten ut därifrån greppar hen tag i presenten hen gav till värden.

Så här kan det gå, så bjud inte på fisktårta. Det är ju fan skändning av tårtor att hålla på såhär, skärpning!

2. Havssalt

Nu när dessa chips med det töntigaste namnet hittills har dykt upp i affärerna "västkust chips", så måste jag säga att jag näst intill blir upprörd. Vad är grejen med denna jävla havssalt som nu ska in i varenda grej man ska stoppa i munnen? Det har gjorts glassar, choklad och smör och typ allt man kan tänka sig med just havssalt i. Tydligen anses det "lite finare" med just havssalt, som då är klumpar av salt man inte vill ha i munnen men ler snällt åt personen som tog fram "finsmöret" och visar att man med är fin. typ. usch. orkar inte mer halvssalt.

3. Henmotståndet
(Nu blev jag lite seriösare här, och tycker inte direkt att smörgåstårtor är värre än detta men ändå)

För mig känns denna "debatt" helt orealistisk stor, fortfarande. Henmotståndarna tror på något sätt att vi om är för, är de som fått ordet att bli ett så hett ämne. För två år sen gillade jag facebooksidan hen, och fick då reda på vad det betydde osv. Sen var det tyst tills för typ en år sedan när människor som värderar sin könstillhörighet lika med sitt liv började gapa och skrika i alla medier man kan tänka sig. "Jag är inte människa jag är man!" Så äntligen kom dagen då svtdebatt tog upp frågan... Ni kanske inte minns men de hade bjudit in folk som inte alls hade någon koll på vad de ens debatterade. "Kallar du dig för hen, är du en hen?" "Ja, jag är en hen." NEJ! Skämskudden åkte fram och jag tror jag stängde av ljudet.


Det är så jävla simpelt. Och med risk att frälsa de frälsta så är det bara en könsneutralt pronomen precis som "den", "det", "de", "vi", "ni" och "Ni". Eller tycker henmotståndare att detta också är "PK" och "tramsigt". I liknelsen om smörgåstårtan ovan så är alltså inte Love en hen. Love är ett exempel och jag ville inte könsbestämma henom. Vi vet inte vilket kön Love har för det är orelevant i sammanhanget. 

Dock är jag inte främmande för att vissa människor kanske inte vill bli kallade han eller hon heller. Det finns flera kulturer i världen där ett tredje kön existerar. I Thailand berättade "ladyboys" för mig att de varken var kvinnor eller män. Några av dem identifierade sig som kvinnor och hade eller skulle operera sig. Däremot vet jag inte vad de har för juridiskt kön men samhället ser dem som ett tredje, som de själva vill bli sedda som och det finns till och med allmänna toaletter för ett tredje kön. Tyvärr hamnar debatten alltid här för det upprör mest.

Roligaste tycker jag ändå är att de är dessa upprörda människor som paranoidt skyddar de ohotade könen med sina liv, som använder hen mest, för att håna oss som inte tar illa upp. Till och med motståndarna har alltså paradoxalt börjat använda sig av sitt hatord och snart lär de sig kanske hur man kan använda det på ett bra sätt.

och till människor som argumenterar med "det betyder höna" har jag bara en sak att säga "LOL". 

2 kommentarer:

  1. NU HAR DU FEL! En bra grej studenten medförde enligt mig var SMÖRGÅSTÅRTAN. Den är ju fasen asgod insåg jag då. nomnomnomnomnom. Jag ska kasta en förbannelse över dig så att du nu och föralltid kommer vara en.... SMÖRGÅSTÅÅÅÅRTA!!!!!!!!!!

    SvaraRadera