söndag 16 december 2012

Skotta snö utan erfarenhet? NEJ.

Jag såg en annons för att jobba som snöskottare och tänkte "det måste man ju kunna få", men nej. Jag är förbryllad över hur man idag inte kan få ett enda jävla jobb utan erfarenhet. Att man ska vara "attraktiv på arbetsmarknaden" är ett skämt för mig, speciellt när det gäller jobb som snöskottning, lager, brevbärare och städning. Jag säger inte att de är sämre jobb men kom igen, vad krävs det?

I annonsen för snöskottare så stod det:

"Vi söker dig som är serviceintriktad och flexibel"
Jag ba: LOL hahahaha vad är detta!? Service?

"Obligatoriskt med tidigare erfarenhet ." 
Ja, här kom det. Jag fattar kanske att det kan vara bra med folk som kan men hur lång tid tar det att lära upp någon? Man kanske lämnas ensam första dagen bara sådär; hade inte förvånat mig.

"Har du körkort och tillgång till bil är det meriterande men inget krav./.../ Har du körkort och tillgång till bil är det ett plus."
Kan inte personerna skriva en annons ens? De verkar inte ha någon erfarenhet tycker jag. I förra citatet hade de till och med mellanrum innan skiljetecken. Usch! Jag tycker de borde anställa någon med erfarenhet om de nu är så petiga på sitt företag.

Nu är jag lite bitter eftersom det inte finns några jobb i Sverige och jag gärna bor kvar här. Det är ju därför som de kan kräva erfarenhet till de flesta jobb för även välanpassade människor är ju utan jobb idag.

Jag är trött på att höra att det blir fler jobb om folk lär sig skriva CV och är mer positiva med. Arbetslösheten sjunker inte av det, det blir bara ännu hårdare konkurrens om jobben som finns. Bara för två positiva personer med perfekta CV söker samma jobb får inte båda jobbet.

Det är fel när det är arbetskraften som tävlar mot varandra och inte kapitalet för arbetskraften. Det kan ju vara så att hög arbetslöshet håller lönerna nere, vilket gynnar kapitalet. Jag vet inte, men skatta vill jag, så jag kan rädda lite banker i nästa finanskris.

Det blir tråkigt att migrera, eller jag vet inte. Vädret kanske är bättre!

Kyss mina arbetsfria vänner!! 

2 kommentarer:

  1. Du har väl jobbat inom äldrevården innan?
    Jag har precis börjat på ett demensboende och jag trivs svinbra! Jag kanske kan tipsa om dej till min chef! Om du är intresserad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har jobbat på förskola! Jag hade tänkt att jag ville ha lite mer erfarenheter på mitt CV, oc inte bara omsorg. Jag vill testa något nytt med. Men tack ändå, jag återkommer antagligen!!

      Radera