måndag 17 december 2012

UTELISTAN VECKA 51

1. Att kalla banan för en ört
Bär? Ja.






Träd? Nej
.





Bananplantan är en ört, ja, precis som jordgubbsplantan, men man kallar ju inte jordgubbar för örter för det! Att kalla själva bananen man äter för en ört är som att kalla körsbär för ett träd! Körbär är en frukt, stenfrukt till och med. Att kalla körsbär för bär är som att kalla persikor för bär. Däremot är bär en plantas frukt så frukt är bär men bär är inte frukt. Hur svårt är det? (Börja inte prata om hästar nu, de finns ju inte ens) Frågan är dock, är detta banalt eller analt?



2. Raffset
Först visste jag inte ifall jag tyckte detta var inne eller ute. Det är ett sånt där gränsfall. Det är liksom så hemskt och vidrigt att man blir begeistrad, nästan. Varför finns det ett ord för detta i svenska språket? Jag tycket detta ord har börjat dyka upp mycket i mitt liv och nu får det vara nog! Eller är det årets julklapp?

Det finns ett raffset för alla tillfällen. Till vänster ser ni ett "lyxraffset" och till höger något man typ kan sova i / mysa framför brasan i. Bäst gör raffset sig i sällskap med män.







3. Slimepunk & Seapunk
SEAPUNK






SLIMEPUNK






Jag känner mig som Regina George och Slimepunkarna är Gretchen "Slimepunkers, stop trying to make slimepunk happen! It's not going to happen!". Sen så får folk se ut hur fan de vill men dessa stilar känns ju bara påhittade? Typ: "Öh, vad ska vi hitta på för stil!? Ja, vi tar eh, havet så färgar vi våra hår blåa och gör musik med delfinljud i och photoshopar in delfiner i våra bilder" Så ser de ut som vilka Tumblr-kids som helst fast med delfiner överallt. Aja, jag tyckte det verkade raffigt först men nu känns det lika raffigt som ordet raffigt.
Som ni ser så är det ju ingen speciell stil? Tycker det bara är som en inriktning i typ nu-goth+90-talsgrejen som folk håller på med på tumblr. Om jamjars hade färgat håret blått hade han blivit seapunk och om han färgat det grönt hade han blivit slimepunk, plus lite photoshopade bakgrunder då bara.
Klicka på bilderna så blir de större!
(ja det går att klicka på raffsetbilderna  med)






Detta var antingen sista eller näst sista utelistan i år! Tycker dessa har varit den mörka punkten i en annars så ljus värld, eller tvärt om. De flesta vet väl att jag är cp (inte så pk?)  och driver. Matilda tycker det har spårat ut. Min mamma har börjat skicka presentkort till Systembolaget. Ja, jag vet inte.
Ni är fantastiska allihopa, helt klart på innelistan!

4 kommentarer:

  1. Fast jag tycker det är trevligt med de nämnda "stilarna". Varför inte? Känner man att det är en stil man kan identifiera sig i, varför ska man inte få inspireras eller göra sin egen tolkning av den??
    I övrigt tycker jag du är rätt bra. Men det här tycker jag var lite mer utav en personlig åsikt gentemot någon/några du ogillar som bär stilarna??? Dunno man, dunno.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, alltså skrav ju ändå "Sen så får folk se ut hur fan de vill". Och jag tycker de klär sig snyggt och är snygga, dessa slime/seapunkers, men att kalla det en egen stil och typ göra delfinljudsmusik att lyssna på oc photoshopa lite så ne, tycker inte det är så coolt. Kläderna är snygga dock!!

      Sen så fattar jag inte vad denna personliga åsikt mot någon skulle vara? Vem menar du då?

      Radera
  2. känner mig fan gammal, seapunk och slimepunk har jag aldrig hört talats om. men jaså nu har jag lärt mig något! hehe.

    SvaraRadera
  3. svar:
    ja, jag letar också efter andra jobb medan jag har detta för jag vill också testa något nytt! och få ett bättre cv. men jag kan inte vara utan jobb så därför fixade jag ett att ha tills jag hittar ett annat eller som ett extrajobb.

    alltså ja, jag hoppas verkligen på en bättre framtid. det är så jobbigt att vara 19, man är så mycket äldre i sitt tankesätt osv men har fortfarande en massa tonårsproblem och det är så frustrerande. men ja, det ska bli så himla skönt att inte vara tonåring längre, att bara lämna allt det där bakom sej på något vis. det sägs ju att det blir bättre med tiden.

    SvaraRadera