onsdag 23 januari 2013

Asgod GRÖN ÄRTSOPPA på 6 korta steg!


Här kommer ett aslätt och assnabbt recept på en asgod soppa! Inga as i dock, med asgrymt ändå.

Den smakar INTE som vanlig ärtsoppa och har inte samma gryniga/grötiga konsistens. Min roomie Adam tyckte om den, trots han ogillar vanlig ärtsoppa.



1. Typ dela en lök. Vi ska mixa sen så helt onödigt att finfördela. Purjolök är med gott och man tager efter eget smak och tycke. Man kan även strunta i löken. Jag gör typ två portioner här så tog en halv gul. Nu kan man steka löken i olja utan att den blir brun, för då blir soppan inte lika grön och fin. Jag tycker det är onödigt att steka för det gör ingen skillnad på smak.(och man kan klicka på bilderna ☺)

2. Häll i typ 350g ärtor. Banka inte den ihopfrysta ärtklumpen i golvet, då kan påsen nämligen spricka och ärtorna sticka ut över hela golvet, haha.




3. I med en buljongtärning och lite kryddor. Jag körde på svartpeppar och lite muskot, men man kan köra utan med det är med gott. Eller varför inte timjan, mejram och lite kryddpeppar för att koppla samman den gröna med den gula? Vad vet jag? Ha kul med kryddorna!

4. Klicka i 2 dl kräm fräsch! Jag pepprade lite till. Gör inte samma misstag utan smaka av sen istället. Jag skulle ha saltat lite istället. Spara lite av kräm fräshen med, det gjorde jag inte heller, för att klicka på efteråt i tallriken. Det ser snyggt ut och man kan göra mönster likt latte art (lol). Testa med smaksatt kräm fräsch med, dill vinäger, svartpeppar kanske eller något kul! Vill man göra vegansk blir det mera jobb, men så är det ju! Surt och gräddigt substitut vill vi ha i alla fall.



5. Häll i vatten så det precis täcker ärtorna. Det kan lätt bli lösare soppa än man gillar så börja tjockt och häll på mer vatten sen när det är mixat. Nu ser det ut som ängamatsspya men det är helt korrekt!

6. Nu mixas det på valfritt sätt! Stavmixer äger. Vill ha. Man kan även tejpa rakblad på en elvisp, men vem orkar det?

Grattis, då har gjort en asgod soppa med höften! Salta peppra och vattna efter behag. Eller bihang, för det är väl era män ni lagar maten åt. I så fall, släng i lite kött med, kanske hans penis. (Ville gärna nämna penis)

Smaklig måltid!
Lätt att spy (ping bullimiker)



you bitches love bilder på mig, jag vet. Här har ni en gif om hur jag får folk att tro jag är vaken. Så jävla trött efter jobbet!

2 kommentarer:

  1. Du är helt underbar, Daniel!

    SvaraRadera
  2. Gjorde den idag. Gick i ett nafs. Supergod med gott bröd till. Tack!

    SvaraRadera