måndag 6 maj 2013

UTELISTAN VECKA 19


1. DENNA OFANTLIGA MÄNGD SMYGRASTISTER, SMYGHOMOFOBER & SMYGSEXISTER

Okej, nästan alla har liksom lärt sig att vara sexister, rasister och homofober från när vi var små. Även jag har liksom fått veta vad som är "rätt" och "fel". Nu håller jag dock inte med om att "Dockor är för flickor." längre (och jag slutade inte leka med dem då heller). Här kommer exempel på folk som fortfarande är dumma i huvudet från mitt liv den senaste veckan:

Jag är hemma hos Sandra på kalas. En brud där tittar på mina armband och säger: "Men gud vad fina! Du har ju nästan finare armband än vad jag har!". På vilket jag svarar: "Jaha, är det du som har världens finaste armband? Har alltid velat träffa dig." Och hon fattade inte. Och jag orkade inte börja bråka. Men hon menade ju att jag har ju snopp och då kan man ju inte ha lika fina armband som någon med snippa. Och det var precis det hon sa. Nästan lika fina som hennes men inte riktigt så fina. STUPID.


Jag åker bil med en kollega som lyssnar på Lugna Favoriter och Pier skickar en kärlekshälsning till sin sambo Peter varpå min kollega börjar skratta nervöst och säger "alltsåå Peter till Pier". Jag svarar "Nej, det var Pier som skickade en kärlekshälsning till Peter faktiskt, men känslorna är nog besvarade ska du se, de bor ju ihop och allt." STUPID
Peter och Pier? Skrattar gör jag ej men ler gör jag.
 Kärlek blir man glad av men man skrattar fan inte åt den.


Jag handlar åt en tant med en kollega på jobbet. Vi undrar om roten vi håller i handen verkligen är en rotselleri så jag går iväg och frågar han som jag antar är fruktansvarig för han är alltid där vid frukten. Det var rotselleri men min kollega står nu och gapflabbar och jag fattar inte varför. Tydligen var det roligt att jag frågade "den svartaste personen på hela mataffären" om det var rotselleri eller ej. Här hade jag fan inget svar, blev så jävla ledsen bara. Men om hon nu var sån expert på var rotselleri odlas i världen så borde hon ju vetat att det var en fucking rotselleri!?!?


På jobbet igen tar en kollega upp det här med att de börjat med böneutrop när vi åker förbi moskén vid medborgarplatsen och menar att detta är helt sjukt och tror jag tycker likadant.


Jag: "Om kyrkklockar ringa så borde böneutropen skalla. Moskérna är ju i alla fall inte tomma i Svergie."

Han: "Kyrkor har alltid funnits i Svergie."

Jag: "Nej, bara i tusen år typ och utan religionsfrihet 90% av tiden."

Han: "Hur mycket ska man behöva anpassa sig till folk som kommer hit?" STUPID

Jag har inte ens hört ett enda böneutrop i mitt fucking liv. Kyrkklockor däremot, ja de ringer på som bara den. Jag tycker att man kan sluta med all form av såntdär i så fall om man nu tycker det är så störande med ljud. Jag röstar hellre på att vi alla får väsnas med samma ljudvolym fem minuter två gånger i veckan.

Men jag känner att jag stöter på sånt här hela tiden när jag inte rör mig bland mina egna vänner, i vår bubbla. Ni är välkommna in, det är härligt.

Och det blev bara en punkt på listan, för denna var seriös faktiskt, och de andra sakerna var inte det. Och det räcker kanske såhär!  Ifrågasätt gärna människor. Få dem att reflektera över sina åsikter.

8 kommentarer:

  1. Bästa utelistan hittills!

    SvaraRadera
    Svar
    1. äschhhh då. Inte lika rolig som de andra. Tvära kast mellan det seriösta och oseriösa, c'est moi

      Radera
  2. Riktigt bra inlägg!
    Håller helt med, jag lever verkligen bland idioter i min skola.. Hör homofobiska, rasistiska och sexistiska kommentarer dagligen och är så sjukt trött på det. Har faktiskt, tillsammans med en vän, haft en muntlig redovisning om att "kärlek är kärlek oavsett kön" inför vår klass för inte så längesen.

    SvaraRadera
  3. skitbra! och all den där skiten fick jag höra på mitt jobb i borås innan med, tillslut blev en helt trött, jag orkade inte säga emot hela tiden längre och det är så himla synd. dock så har jag ju fantastiska kollegor nu istället där alla är från överallt och sej själva (eller det verkar så i alla fall) och vi kan till och med snacka om min transsexualitet utan att det känns jobbigt med de vanliga fördomarna osv! och vi snackar skit om SD och om politik i allmänhet och vikt och allt! och det känns bra!
    det är himla viktigt det där! men bra att du säger ifrån!!! fortsätt med det!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså det sjuka är att vi är alla sorters människor från jordens alla hörn på mitt jobb. Jag skulle vilja be dem prata om sånt där när någon av muslimerna eller någon svart var med. Att de inte fattar att jag är bög är ju bara löjligt haha. Jag är fan öppen med det men folk är så korkade att de fattar väl inte.

      Radera
  4. Sant sant, annu en bra utelista fran Danne. Folk ar dumma i huvudet och det ar samma personer som bestammer och har makten over folks liv idag med. Far en jobb eller ej, far en stanna i Sverige eller ej eller tak over huvudet eller nagon annan viktig grej. Dock tror jag inte riktigt pa bubblan som du pratar om. Jag tror det ar viktigt att tanka att en hela tiden har sin bakgrund att tanka pa och sitt sammanhang. Torslanda, medelklass uppvaxt har ju praglat mig och antagligen dig med:) Tror det ar viktigt att forsoka vara oppen att forandra sina egna synsatt med hela tiden. Men jajaja det ar ju ganska jobbigt. Fast grymt att ifragasatta andra med och inte bara sig sjalv! Jag maste borja med detta, for ar skitdalig pa det. Kram kottis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet, det där om bubblan alltså. Jag skrev ju i början att vi alla har fått lära oss rasism och/eller sexism osv. Jag har ju fortfarande homofobiska och sexistiska tankar, trots det helt går emot vem jag själv är. Jag hade kanske lättare köpt något från blocket av en Ingalill än av en Mustafa, tyvärr. Man lever ju inte i bubblan hela tiden, tror med det är farligt. Och inne i bubblan så finns ju allt det där smygandet ändå men inte alls lika tydligt och alla vet liksom att det är fel.
      Tycker det är fel att gå så långt att kalla alla rastister, för att vi lever i ett samhälle med rasistiska strukturer, för hur skiljer vi oss från dem som vill att det ska fortsätta vara så i så fall?

      Radera