måndag 20 januari 2014

MOT SEXUELLT VÅLD FÖR SAMTYCKE OCH PUNKFEST



           foto: Annie Balfors

I lördags åkte jag in till medborgarplatsen och manifestationen "mot sexuellt våld för samtycke". Drog med mig Elin och Annie! Fantastiska tal och fantastiskt mycket folk! Jag bestämde mig samma dag för att jag banne mig skulle dit och mycket var på grund av Belinda Olssons program i torsdags, och jag vet att många ogillar det hon gjorde men fan, det har aktiverat folk så in i norden. Fi och unga feministers medlemsantal steg ju märkbart efter programmet och det kanske var som en mor reaktion men ingen publicitet är dålig. Eller hur var det nu? Jag gillar verkligen Belinda och jag reagerade inte alls lika starkt negativt på programmet som många andra. Jag fattar ändå vad hon menar med att många "utanför rörelsen" bara ser det hon nu tog upp. Jag tyckte det mest talande för det dock var när hon frågade folk på stan på kvinnodagen vad feminism var.
Jag rör mig ju själv typ endast i kretsar där alla, utan tvekan, kallar sig feminister och jag blir liksom förvånad när någon äter kött. MEN sen så går jag till jobbet och jobbar med personer som säger saker jag blir helt stum av och undrar om de är 200 år gamla och har legat under en sten 90% av den tiden.



Sen på kvällen åkte jag med Lovisa och firade att vår jobbarkompis Jörgen fyller 40! Ida kom dit lite senare också och fyfan vilka grymma tjejor!! Jag hamnade senare på Dovas och sen Underbron sådär 03:30 haha. Dock laddades min kamera ur hahaha, och jag som ba NUUU ska jag fan använda dig bejbi men hen ville ej :(

4 kommentarer:

  1. Jag tror absolut att du kan ha en poäng i att Belindas program startade debatt och att detta kan vara bra. Det jag tycker är tråkigt är när mediaprofiler, från sina piedestaler, slår neråt i stället för uppåt. Vem brukar kritisera feminismen? Svar, ganska många människor, dock främst män i maktposition. Varför Belinda Olsson? Självklart måste feminismen som rörelse bredda sig på alla sätt, för att bekämpa även klassförtryck och förtryck rörande etnicitet, sexuell läggning och identitet, funktion och mycket annat. Det behövs verkligen. Men för att kunna göra det så krävs att feminismen växer och att problem och lösningar visas i den statliga tv:n snarare än uthängning av personer som faktiskt försöker göra något bättre// Köttmallan (kul dock att ni var på manifestation och att du har uppdaterat denna lilla bloggklimp:) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag håller med men tänk om det liksom hade varit Pär Ström som hade gjort ett sånt här program? Det hade ju varit det sjukaste som hade hänt. Tror inte ens programmet hade handlat om feminism alls då. Håller med om att feminismen alltid ifrågasätts med.
      Jag undrar dock om detta program verkligen propagerade emot feminismen. Däremot förminskade det frågor som är jävligt viktiga för många, ja. Skrämde det bort fler än det vann över? Jag vet faktiskt inte men jag tror inte det.
      Jag tycker inte de hängde ut eller svartmålade de personer som var med i programmet. Däremot tycker jag Belinda hängs ut och jämförs med bl.a Pär Ström och dylikt vilket jag tycker är överdrivet. Nu har jag läst att Pär ska vara med i nästa program och det kan bli jävligt intressant!


      Radera
    2. Jag tror att en av anledningarna till att Belinda fått så mycket kritik är att till skillnad från Per ström (som är en total idiot som ingen feminist skulle ta på allvar vad han än sa) så har Belinda varit mer radikal förr och att just hon väljer att göra sitt tidigare feministiska engagemang till en ursäkt och tolkningsföreträde för dagens feminism är problematiskt. Speciellt med tanke på att hon förminskar (men ändå bara en bråkdel av all) den feministiska kamp som sker idag. Hon har liksom blivit någon slags förrädare tror jag många uppfattar det som. Det är kanske lite starkt uttryckt tror jag, men liksom folk känner att de sedvanliga slagen på den som vill förändra samhällsordningen kommer från ett oväntat och blottat håll. Dock är ju som sagt programmet Belindas egen tolkning och hon kanske inte ens gör anspråk på att folk ska hålla med henne alls... / undertecknad köttbulle

      Radera
  2. Alltså FAN vad vacker du är!!!!!!!!

    SvaraRadera