måndag 10 februari 2014

UTELISTAN VECKA 7


1. TJEJCHIPS

Ja, de heter ju inte tjejchips, utan "Kellog's Special K Cracker Crisps" men gissa en gång vilket kön dessa chips marknadsförs till? Nu är bilden till höger inte den förpackning som jag sett i svenska butiker så det står inte hur många kalorier de innehåller uppe i hörnet utan i stället står det "60% less fat".

Jag blir så jävla trött. Speciellt på att detta fungerar! Det är väl bara Coca-Cola Zero som är en light-produkt som marknadsförs till män. Där visar man hur jääääävla manligt det är att dricka Zero. *EXPLOSION* *MOTORFORDON* Jag minns att en man i en reklamfilm upprepade "IM A MAN, IM A MAN" hahahaha.

Och angående detta så läste jag nyligen på Genusfotografen:

Titta en kvinna som äter ett chips med 60% mindre fett!
Banbrytande!
"...andemeningen av Naomi Wolfs feministiska 90-talsbestseller The Beauty Myth: How Images of Beauty Are Used Against Women. I en tid då kvinnan tycks ha mer makt, karriärvägar och mänskliga rättigheter än någonsin tidigare går patriarkatets sista väg till social kontroll över henne via magen. Skapa ett skönhetsideal som får henne att förminska sig själv, sitt psyke, sin existens. Få henne att rikta all förändringsvilja mot sin egen friska kropp istället för mot sin sjuka omvärld."
och tyckte det passar så väl in och tål att upprepas.



2. KÖP AV MOBILTELEFON PÅ AVBETALNING MED LÅNADE PENGAR


Okej, nu raljerar jag till viss del som alltid och typ alla gör ju såhär men det gör det nästan bara mer fel!

Varför binder alla upp sig på ett mobilabonnemang på fucking 24 månader? Fattar ni inte hur jävla bra det är för företagen att de säkrar er som kund i två jävla år? De spelar er precis dit de vill, för SIN skull, inte för er. Kom ihåg det!

Jag blev ju nyss av med min mobil och på ett halvår var den tydligen bara värd 60% av vad jag betalade för den. Nu är det så att min hemförsäkring täcker stöld och förlust men ändå ville de på Siba att jag skulle teckna en extra försäkring för telefonen men gissa vad deras försäkring inte täcker?


Här börjar gärna försäljare snacka en massa skit men kolla upp så du har en bra hemförsäkring, det är fan guld. Senaste gångerna har jag inte ens behövt skicka in kvitton för att få ut från den!


Men åter tillbaka till rubriken. Jag tycker allt för många av er som springer runt i er iPsykos med era telefoner för över 7000 spänn. Det som gör att jag rynkar pannan är att sjukt många av er inte har tjänat en enda krona själva i era liv utan lever på csn-lån och bidrag. Jag förstår inte er som har en telefonräkning på flera hundra kronor i månaden och jobbar och än mindre er studenter.

Det har blivit normalt att köpa mobiltelefon på avbetalning men jag tror ingen annan av er handlar med Klarna eller annan liknande skit. Jag vill skicka er alla till Lyxfällan och jag vill ännu en gång passa på att kalla er dumma osäkra tonåringar som bara vill ha det "alla andra" har. Erat kritiska tänkande har blivit besudlat av den fria marknadens osynliga hand. Kapitalismen tafsar er på stjärten och kallar er "lilla gummen" men ni bara fnissar och låter det hela ske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar